Pages

December 13, 2014

TIPS MUDAH UTK TAMBAH MINAT MEMBACA AL QURAN.

Assalamualaikum..

Aku adalah siswi universiti, jawatan ni
menuntut aku untuk melakukan pelbagai tugasan. Aku juga ahli aktif kelab dan persatuan di universiti.Tapi aku lupa bahawa aku juga hamba Allah yang perlu aktif melakukan ibadah untuk kebaikan aku sendiri, untuk saham aku di akhirat nanti. Bodohnya aku, lalainya aku dengan tugasan dunia yang tidak akan pernah habis.Hidup aku untuk apa sebenarnya, mati aku nanti bagaimana? Aku tatap al-quran pink atas meja belajar aku, lebih seminggu aku tinggalkan dia tanpa rasa bersalah. Kalaulah dia boleh bercakap, mesti dia cakap “Bukan lama sangat untuk kau baca al-quran, kau ada 24 jam. Takkan 5 minit untuk 5 waktu solat pun kau tak nak baca aku?” .

Astagfirullah. Aku belek muka surat terakhir yang aku baca,muka surat yang patut di 'highlight’ isi terjemahannya dengan warna-warni hanya penuh dengan tulisan hitam. Rasa malu dengan Allah. Aku cari penyelesaian. Aku baiki jadual harian aku, aku cari solusi bagaimana untuk aku lebih semangat baca al-quran, untuk jadikan al-quran sahabat aku, untuk jadikan al-quran pedoman di setiap hari aku. Ini antara solusinya untuk rajinkan diri baca Al-Quran,sebagai perkongsian kita bersama,insyaAllah:

1) Niatkan Dalam Hati
*Niat dalam hati, aku baca al-quran
agar Engkau lebih sayang aku ya Allah,
agar hari-hari aku ini penuh dengan keceriaan.

2) Al-Quran Berwarna
*Anda suka warna apa? Sekarang macam-macam jenis warna ada jual. Kalau suka pink, beli warna pink. hehe..Sebelum beli tengok isi terjemahannya sekali. Pastikan tulisannya tidak terlalu kecil.

3) Fahamkan Isinya
*Lepas baca al-quran, baca dan fahamkan terjemahannya. Baru kita tahu makna tiap apa yang kita baca. Rugi kalau tak baca terjemahan, kalau kita ni orang Arab tak apa. Setiap kata-kata dari al-quran tu cukup indah, lebih indah dari lirik lagu romantika de amor. Subhanallah!

4) Highlight isi-isi penting dalam al-
quran tu.
*Contoh, dalam surah al-fatihah,ayat 05 yang bermaksud,
"Hanya kepada
Engkau kami menyembah dan hanya
kepada Engkaulah kami memohon
pertolongan.”
Ayat ni boleh dijadikan zikir setiap
hari.

5) Jadikan al-quran sebagai “PETI
ADUAN”.
Bila kita gembira,bila kita sedih, bila
kita rasa tak dihargai, bila rasa ingin
dicintai, bila kita ingin bertaubat, bila
kita ingin menambah iman kita, bila kita
ingin masuk syurga. Semuanya ada dalam al-quran. Bedah isinya,kita akan tahu betapa indahnya kurniaan Allah ini. Subhanallah!

Penutup: Baca Al-Quran Itu Melengkapkan Hidup

See! Betapa al-quran itu pelengkap
hidup kita. Sampai nak cari kawan baik pun Allah tolong kita,segalanya melalui al-quran.
Bila hidup kita berpandu al-quran,
hati timbul rasa tenang,hati rasa ingin
tambah amal, hati rasa bahagianya bila al-quran ada dekat dengan hati. Bila al-quran dijadikan sahabat,insyaAllah hidup berkat.


"Muslimah,
apa guna berwajah
indah jika al-quran
tidak diendah,
apa guna berwajah
cantik jika tiada Nur dari Allah,
hari-hari dilalui akan indah,
jika al-quran sentiasa
diselak,dibaca dan
dihayati isinya yang indah,
hidup tiada gundah,
hidup terasa indah,
sungguh al-quran itu
isinya cukup indah,
sungguh al-quran itu
penghapus rasa gundah,
SUBHANALLAH!"


*


Artikel adalah perkongsian dari
sahabat pembaca kita, Syaxkirah
Norhizan ( MissHijabi.blogspot.com ) ke
inbox akuislam.com. Semoga perkongsian
dari beliau memberi 1001 makna dan
manfaat kepada kita semua =)

:)

WASSALAM



Terima Kasih

3 comments:

  1. Indahnya beriman dengan Al-Quran.
    Semoga kita sentiasa dekat dengannya.

    ReplyDelete
  2. inshaaAllah..Allahumma Aamiin.. =)

    ReplyDelete

Ukhwah Fillah Abadan Abadaa.
Teguran,Kritikan & Saranan diterima sebaiknya,
InshaaAllah.
♥ o∩_∩o ♥

Cik KuYus's Stories Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign