Pages

September 11, 2015

Yaumul Jumu'ah : Pembersihan hati

Assalamualaikum Warahmatullah..

harini hari Jumaat.. KuYu terfikir untuk buat satu segmen khas untuk hari Jumaat.. hari Jumaat kan penghulu segala hari jadi eloklah kita muhasabah diri sebentar dan check balik iman kita.. adakah makin menaik atau makin menurun..

jadi,KuYus ingat nak buat segmen 'Yaumul Jumu'ah' pada setiap hari Jumaat.. KuYus akan sertakan hadis atau sunnah nabi atau petikan ayat quran yang inshaaAllah boleh membuatkan kita berfikir sejenak, adakah kita sudah bersedia untuk berhadapan dengan malaikat pencabut nyawa sekaligus berhadapan dengan malaikat yang bertanyakan kita 5 soalan bocor di alam barzakh kelak..

semoga segmen yang KuYus datangkan ini memberi manfaat kepada semua.. inshaaAllah amiin Allahumma Amiin..

Untuk hari ini KuYus sertakan hadis sahih inshaaAllah sumber dari BAHAGIAN DAKWAH,JAKIM..semoga kita dapat sama-II beramal dengan hadis ini.. Wallahua'alammuBissawab..


"Mulut jahat tapi hati baik"
- Tidak benar. Hati yang baik hanya mengalirkan kata-kata mulia dan diredhai Allah..

"Barangsiapa beriman kepada Allah SWT dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau ia diam." [Sahih Bukhari (8/11) No. 6019]






Wassalam..

Terima Kasih

6 comments:

  1. setuju. bg sy xda istilah mulut jahat tp hati baik. hati yg baik cuma akan berkata sesuatu yg baik je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu betul.. sng cerita kita sendiri tau hati kita baik ke x.. and kita sendiri tau mulut kita cakap apa kan.. =)

      Delete
    2. Yup. Biasanya apa kita ckp ni ikut hati. Hati buruk, ckp yg buruk2 je.

      Delete
    3. tu la pasal.. semoga kita dijauhkan dr benda2 x elok ni.. amiin..

      Delete
  2. saya sokong kalau cik kuyus nak bt segmen tiap2 hari Jumaat ^^
    That's why i follow ur blog........ :

    *klik ur nuff...nnt jemput sggh dtg blog saya .......Klik my nuff jugak..hahahhahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks aiman.. awk ni comel lah.. hehe.. inshaaAllah nnti sy singgah n klik nuff awk.. :)

      Delete

Ukhwah Fillah Abadan Abadaa.
Teguran,Kritikan & Saranan diterima sebaiknya,
InshaaAllah.
♥ o∩_∩o ♥

Cik KuYus's Stories Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign